Actele normative aprobate în ședința Guvernului României din 8 august 2024


I.    ORDONANȚE
1.    ORDONANȚĂ pentru completarea alin.(2) al art.71 din Legea nr.69/2000 a educației fizice și sportului
În vederea sprijinirii și dezvoltării activității sportive la nivel de copii și juniori, cluburile sportive de drept privat vor beneficia de alocații de la bugetul de stat, acordate de instituțiile administrației publice centrale, a decis Guvernul. 
În acest sens, Executivul a aprobat completarea Legii nr.69/2000 a educației fizice și sportului, reglementând astfel includerea, în cadrul surselor de finanțare a cluburilor sportive, a alocațiilor de la bugetul de stat acordate cluburilor sportive de drept privat, exclusiv pentru sprijinirea și dezvoltarea activității sportive a copiilor și juniorilor.
Alocațiile bugetare se vor acorda pe baza clasificării grupelor de copii și juniori din cadrul secțiilor pe ramură de sport ale cluburilor sportive de drept privat. Clasificările se vor realiza de federațiile sportive naționale, prin raportare la normele și criteriile de selecție specifice fiecărei ramuri de sport, în scopul promovării sportivilor la loturile naționale, acestea urmând a fi adoptate prin hotărâre de guvern, în termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a ordonanței.
De asemenea, modul de alocare a fondurilor publice pentru grupele de copii și juniori din cadrul secțiilor pe ramură de sport ale cluburilor sportive de drept privat se va stabili printr-un mecanism de sprijin financiar aprobat prin hotărâre de guvern.
Acordarea acestor alocații se va realiza cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate anual cu această destinație, în bugetul ordonatorilor de credite implicați.
Guvernul, prin Agenția Națională pentru Sport, susține activitatea grupelor de copii și juniori din cadrul cluburilor sportive de drept privat, în vederea obținerii de performanțe sportive pe plan național și internațional. Măsura contribuie la dezvoltarea fenomenului sportiv, descoperirea tinerelor talente și obținerea rezultatelor sportive semnificative. 
2.    ORDONANȚĂ privind aprobarea şi implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici şi mijlocii ,,START UP NATION – ROMÂNIA” ediţia 2024 finanţat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educaţie şi Ocupare 2021-2027
Guvernul a aprobat, prin ordonanță, cadrul general de acordare a sprijinului financiar de minimis pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii prin Programul pentru Stimularea Întreprinderilor Mici și Mijlocii „START UP NATION – ROMANIA” ediția 2024.
Bugetul Programului este asigurat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027 și depășește 446 milioane euro. 
Programul START UP NATION va avea două componente:
•    Pilonul I – Activarea potențialului antreprenorial al tinerilor, prin care se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe antreprenoriale pentru 25.000 de persoane, minim 10% dintre acestea fiind peroane ce aparțin minorității rome.
•    Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă, prin care se urmărește transmiterea de competențe antreprenoriale pentru un număr de 4600 de peroane care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate.
Pentru Pilonul I este alocat un buget de 295,7 milioane euro, din care 238 milioane reprezintă contribuția UE și peste 57,7 milioane euro, de la bugetul de stat, iar pentru Pilonul II, peste 150 de milioane euro, din care peste 127,8 milioane lei – contribuția UE, iar peste 22,5 milioane euro – de la bugetul de stat.
Din valoarea totală a bugetului Programului, minimum 85% reprezintă valoarea ajutoarelor financiare acordate beneficiarilor de ajutor de minimis și maximum 15% – valoarea financiară gestionată de administratorul schemei de ajutor, în scopul implementării Programului.
Programul se derulează pe o perioadă de maxim 5 ani, în limita bugetului disponibil pentru această măsură. Sprijinul financiar pentru beneficiarii de ajutor de minimis este de maxim 250.000 lei/beneficiar și reprezintă maxim 90% din valoarea totală eligibilă din formularul de finanțare, astfel că beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura o cofinanțare a investiției de minim 10% din valoarea totală. 
De asemenea, beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a menține activitatea și ocupate locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pe o perioadă de minim 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare.
Coordonatorul Programului este Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), cu rol de beneficiar responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor necesare derulării acestuia, precum și de administrator operațional al aplicației informatice, în parteneriat cu Agenția pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Turism (AIMMT) și Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).
MEAT are obligația de a elabora și aproba procedura de implementare a programului în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței.

II.    HOTĂRÂRI DE GUVERN
1.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul superior
Actul normativ adoptat certifică asigurarea calității învățământului superior la standarde înalte, aliniate la politicile europene și are un impact pozitiv asupra mediului de afaceri, asigurând calitatea educațională cerută de angajatori. 
Hotărârea de guvern adoptată conține două anexe,      Metodologia de evaluare externă a calității educației în învățământul superior și Criteriile, standardele și indicatorii de performanță utilizate în evaluarea externă a calității educației. 
Evaluarea externă a calității este realizată de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau din străinătate, înregistrată în Registrul European pentru asigurarea Calității în Învățământul Superior (EQAR) și trebuie să se realizeze conform Standardelor și liniilor directoare privind asigurarea calității în Spațiul European al Învățământului superior (ESG).
ARACIS va realiza, începând din anul 2025, evaluarea externă a programelor de studii din cadrul formării continue, precum și a celor de educație permanentă. Programele de studii postuniversitare își mențin acreditarea până la realizarea procesului de evaluare periodică, dar nu mai târziu de 1 iulie 2026.
Metodologia de evaluare externă a calității educației intră în vigoare în termen de 180 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Context
Actul normativ a fost elaborat în temeiul prevederilor art.225 alin.(5), art.234-246 din Legea învățământului superior nr.199/2023, cu modificările și completările ulterioare și în contextul abrogării OUG 75/2005 privind asigurarea calității. Astfel, se impune actualizarea standardelor, standardelor de referință și a listei indicatorilor de performanță necesari pentru evaluarea externă, prevăzute în metodologia de evaluare externă a calității educației.
Metodologia de evaluare externă a calității educației în învățământul superior este structurată în șase capitole, care au în vedere:  
•    Dispoziții generale – elaborare, scop, principii, domeniul de aplicare; 
•    Sistemul de asigurare a calității – structura acestuia, sistemul intern de asigurare a calității, sistemul de evaluare externă a calității, competențe și atribuții privind asigurarea calității, obligații și răspundere privind asigurarea calității; 
•    Standarde și indicatori de performanță – elaborarea și aprobarea standardelor, ghiduri privind standardele și indicatorii de performanță; 
•    Inițierea, organizarea și desfășurarea de activități de învățământ superior – competențe privind organizarea și desfășurarea de activități de învățământ superior, drepturi ale instituției de învățământ superior/organizației furnizoare de educație, evaluarea externă – baza legalității desfășurării de activități de învățământ superior;  
•    Acreditarea – procedura privind autorizarea de funcționare provizorie, respectiv pentru funcționare provizorie a programelor din ciclul scurt și ciclul I, pentru funcționare provizorie pentru domenii de studii universitare de masterat,  pentru domenii de studii universitare de doctorat, procedura privind acreditarea, acreditarea programelor de studii universitare din ciclul scurt și ciclul I, acreditarea domeniilor de studii universitare de masterat, de doctorat, acreditarea programului pregătitor de limba română, a programelor universitare și postuniversitare de formare psihopedagogică, a programelor de studii postuniversitare și de educație permanentă, acreditarea instituțională a organizațiilor furnizoare de educație, procedura de evaluare externă periodică pentru menținerea acreditării, auditarea, evaluarea simplificată, evaluarea intermediară, îndeplinirea sau neîndeplinirea standardelor, neîndeplinirea obligațiilor de evaluare externă, adoptarea deciziilor, contestații și sesizări; 
•    Dispoziții finale. 
 Actul normativ cuprinde și anexa la metodologie – Criteriile, standardele și indicatorii de performanță utilizate în evaluarea externă a calității educației ce fac referire la capacitatea instituțională, eficacitatea educațională și managementul calității. Acestea sunt prevăzute separat pentru evaluarea instituțională, respectiv pentru evaluarea externă a programelor/domeniilor de studii universitare organizate în cadrul formării inițiale, formării continue sau de educație permanentă.
2.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind suplimentarea pe anul 2024 a sumei prevăzute ca justă despăgubire aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 217/2019 privind declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional „Drum expres Craiova-Piteşti şi legăturile la drumurile existente” tronsonul 2, aflate pe raza localităţilor Bârza, Piatra-Olt, Slătioara, Valea Mare, Balş, Bobiceşti, Găneasa, Milcov şi Slatina din judeţul Olt, precum şi modificarea şi completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 217/2019
Se aprobă suplimentarea sumei de 1,855 milioane lei pentru exproprierea unor imobile situate pe tronsonul doi al lucrării de utilitate publică „Drum expres Craiova-Piteşti şi legăturile la drumurile existente”, aflate pe raza localităților Barza, Piatra- Oh, Slatioara, Valea Mare, Balș, Bobiceşti, Ganeasa, Milcov şi Sistina din județul Olt. 
Suma se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
3.    HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru modificarea si completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 912/2019 privind declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional „Legătură Centură Oradea (Giraţie Calea Sântandrei) – Autostrada 3 (Biharia)”
Se actualizează/modifică anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 912/2019, ca urmare a întocmirii documentațiilor cadastrale și a modificării soluțiilor tehnice aprobate pentru coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Legătură Centură Oradea (Girație Calea Sântandrei) – Autostrada 3 (Biharia)”, în sensul diminuării și excluderii unor suprafețe de teren. Totodată, se aprobă declanșarea procedurii de expropriere pentru imobilul nou proprietate privată care nu a fost supus procedurii de exproprierii și a sumei individuale prevăzute ca justă despăgubire, în valoare de 21.850 lei.
Suma de totală de 72.814 lei, rămasă disponibilă ca urmare a actualizării/modificării anexei nr. 2 la HG nr. 912/2019, va fi restituită la bugetul de stat în termen de 90 de zile la data publicării în Monitorul Oficial.
4.    HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Sporirea eficienţei economice şi a siguranţei feroviare prin creşterea nivelului de centralizare al instalaţiilor de semnalizare feroviară – 8 loturi: Lot 2 – Sectoare CF: Lotul 2 – Sucursalele Regionale CF Timişoara şi Cluj”, lucrare de utilitate publică de interes naţional
Guvernul a aprobat modernizarea instalațiilor de semnalizare feroviară pentru 34 stații de cale ferată de pe raza Sucursalelor Regionale CF Timișoara și Cluj. Valoarea totală a investiției depășește 1,147 miliarde lei, cu o durată de realizare de 21 de luni.
Proiectul face parte din lucrările cuprinse în capitolul I.1. Modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare din Pilonul I – Tranziția verde, componenta C4 – Transport sustenabil din PNRR.
Finanțarea se realizează din Planul Național de Redresare și Reziliență al României, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA., precum și din alte surse legal constituite.
Creșterea nivelului de centralizare al unor instalații de semnalizare prin centralizarea instalațiilor şi integrarea acestora în centre de management ale traficului contribuie la îmbunătățirea siguranței circulației  trenurilor şi conduce la creșterea  vitezei de circulație pe secțiile modernizate.
5.    HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ,,Sporirea eficienţei economice şi a siguranţei feroviare prin creşterea nivelului de centralizare al instalaţiilor de semnalizare feroviară – 8 loturi: Lot 1- Sectoare CF: Lot 1 – Sucursalele Regionale CF Bucureşti şi Craiova”, lucrare de utilitate publică de interes naţional
Guvernul a aprobat un proiect de modernizare a instalațiilor de semnalizare feroviară din 18 stații de cale ferată de pe raza Sucursalelor Regionale CF București și Craiova. Valoarea totală a investiției este de circa 670 milioane lei, cu o durată de realizare de 15 luni. 
Proiectul face parte din lucrările cuprinse în capitolul I.1. Modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare din Pilonul I – Tranziția verde, componenta C4 – Transport sustenabil din PNRR.
Finanțarea se realizează din Planul Național de Redresare și Reziliență al României, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA., precum și din alte surse legal constituite.
Creșterea nivelului de centralizare al unor instalații de semnalizare prin centralizarea instalațiilor şi integrarea acestora în centre de management ale traficului contribuie la îmbunătățirea siguranței circulației  trenurilor şi conduce la creșterea  vitezei de circulație pe secțiile modernizate.
6.    HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ,,Sporirea eficienţei economice şi a siguranţei feroviare prin creşterea nivelului de centralizare al instalaţiilor de semnalizare feroviară – 8 loturi: Lot 3 – Sectoare CF: Lot 3 – Sucursala Regională CF Braşov”, lucrare de utilitate publică de interes naţional
Guvernul a aprobat modernizarea instalațiilor de semnalizare feroviară pentru 15 stații de cale ferată de pe raza Sucursalei Regionale CF Brașov. Valoarea totală a investiției depășește 376 milioane lei, cu o durată de realizare de 15 luni. 
Proiectul face parte din lucrările cuprinse în capitolul I.1. Modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare din Pilonul I – Tranziția verde, componenta C4 – Transport sustenabil din PNRR.
Finanțarea se realizează din Planul Național de Redresare și Reziliență al României, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA., precum și din alte surse legal constituite.
7.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii
Prin această hotărâre, a fost suplimentat bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, pe anul 2024, cu suma de 60 milioane lei, pentru acoperirea cheltuielilor curente și de capital ale companiei CFR Marfă. Mai precis, fondurile vor fi alocate pentru asigurarea drepturilor salariale, a serviciilor infrastructurii feroviare și a facturilor cu energia electrică și combustibil. 
Suma se alocă din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024.
8.    HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru suplimentarea sumei prevăzute ca justă despăgubire aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1031/2018 privind aprobarea amplasamentului şi declanşarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere situat pe amplasamentul lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Deschiderea şi punerea în exploatare a Carierei Roşiuţa, judeţul Gorj, la o capacitate de 3.000.000 tone/an”, precum şi modificarea şi completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1031/2018
Hotărârea aprobată stabilește unele măsuri pentru actualizarea situației imobilelor proprietate privată afectate de realizarea lucrării de utilitate publică de interes național ,,Deschiderea și punerea în exploatare a Carierei Roșiuța, județul Gorj, la o capacitate de 3.000.000 tone/an”.
Concret, se actualizează elementele de identificare și sumele individuale aferente despăgubirilor pentru exproprierea imobilelor prevăzute în anexa 2 la HG nr. 1031/2018, actualizată și modificată prin prezenta hotărâre.
Astfel, au fost incluse în coridorul de expropriere și imobilele de tipul construcțiilor și a fost suplimentată cu 334.542,65 lei suma necesară pentru plata sumelor individuale stabilite de către instanțele de judecată pentru despăgubirea imobilelor proprietate privată aflate pe coridorul de expropriere.
Procedurile de expropriere vor fi realizate de Societatea Complexul Energetic Oltenia S.A., subordonată Ministerului Energiei.
9.    HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru modificarea art. 1 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 973/2012 privind aprobarea procedurii de acordare a sumelor din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, pentru finanţarea unor cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidențiale
Modificările aprobate vizează actualizarea legislației privind susținerea dezvoltării serviciilor sociale și sprijinirea furnizorilor pentru îmbunătățirea condițiilor de acordare a serviciilor sociale, în conformitate cu prevederile Legii nr. 100/2024. Beneficiarii finali ai acestor programe de finanțare sunt persoane aparținând celor mai vulnerabile grupuri, precum persoanele vârstnice, persoanele cu dizabilități, copii etc.
Potrivit hotărârii, categoriile de furnizori de servicii sociale eligibili pentru finanțarea unor cheltuieli de investiții și reparații capitale pentru centrele de zi și rezidențiale, sunt reformulate astfel:
•    serviciile publice de asistență socială cu personalitate juridică;
•    unitatea administrativ-teritorială, prin primărie, pentru serviciile publice de asistență socială organizate ca un compartiment funcțional în aparatul de specialitate al primarului;
•    asociațiile de dezvoltare intercomunitară înființate de mai multe unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale în vederea furnizării în comun a serviciilor publice de asistență socială și/sau a serviciilor sociale;
•    asociațiile, fundațiile și federațiile;
•    cultele recunoscute de lege.
Modificările sunt necesare întrucât o parte a furnizorilor eligibili pentru finanțare, potrivit HG nr. 973/2012, nu se mai regăsește în categoria furnizorilor de servicii sociale reglementată în Legea nr. 292/2011 a asistenței sociale, așa cum a fost modificată prin Legea nr.100/2024. 
Măsurile contribuie la asigurarea respectării drepturilor fundamentale ale beneficiarilor serviciilor sociale la asistență socială, asistență medicală, locuire, viață demnă și independentă, participare la viața socială.
Finanțarea cheltuielilor de investiții și reparații capitale pentru centrele de zi și rezidențiale se asigură din bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, în limita bugetului alocat în acest sens.
10.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind actualizarea adresei, valorilor de inventar şi a caracteristicilor tehnice ale unor bunuri aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Inspectoratului Teritorial de Muncă Buzău
Hotărârea a fost aprobată.
11.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind modificarea valorii de inventar şi caracteristicilor tehnice ale unui bun aflat în domeniul public al statului şi în administrarea Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Suceava
Hotărârea a fost aprobată.
12.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind trecerea unei suprafeţe de 2,38 ha teren cu destinaţie forestieră din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia şi în administrarea Regiei Naţionale a Pădurilor -Romsilva, în vederea reconstituirii dreptului de proprietate
Hotărârea a fost aprobată.
13.    HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 51/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare
Guvernul a adoptat un act normativ care modifică și completează cadrul juridic specific diminuării risipei de alimente.
Astfel, Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare a fost modificată prin Legea nr. 49/2024, elementul definitoriu constând în introducerea caracterului obligatoriu pentru toți operatorii din sectorul agroalimentar de a întreprinde măsuri de prevenire a risipei alimentare în vederea atingerii obiectivului de reducere cu 50% a risipei de alimente, până în anul 2030, prevăzut în Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă. Hotărârea adoptată astăzi modifică normele de punere în aplicare a respectivei legi. Astfel, actul normativ urmărește sporirea gradului de conștientizare și responsabilizare a operatorilor economici asupra necesității de a se implica în lupta împotriva risipei alimentare, creșterea cantității de alimente ce fac obiectul donării și asigurarea unei gestionări și monitorizări eficiente a măsurilor de prevenire și reducere a risipei alimentare, prin crearea Platformei naționale pentru prevenirea şi reducerea risipei alimentare. Totodată, hotărârea vizează și  elaborarea Strategiei naționale pentru prevenirea și reducerea risipei alimentare.
Hotărârea instituie obligația, pentru operatorii economici, de a implementa cel puțin două măsuri sau acțiuni de prevenire a risipei alimentare, înainte de a dispune neutralizarea deșeurilor alimentare generate. De asemenea, operatorii economici trebuie să încarce, până la data de 31 martie, pentru perioada cuprinsă în intervalul 1 ianuarie – 31 decembrie a anului precedent, în Platforma națională pentru prevenirea și reducerea risipei alimentare, planurile anuale de diminuare a risipei alimentare, rapoartele anuale privind cantitatea alimentelor care au făcut obiectul transferului cu titlu gratuit (pentru agenții economici recunoscuți ca receptori) și rapoartele anuale privind cantitatea și valoarea alimentelor care au făcut obiectul transferului cu titlu gratuit (pentru agenții economici donatori).
14.    HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru plata cotizaţiei anuale a Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, ca membru cu drepturi depline, la bugetul Asociaţiei Panta Rhei, aferentă anului 2024
Hotărârea a fost aprobată.
15.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei
https://www.mdlpa.ro/subarticles/5/ministeruldezvoltariiasiguracontinuitateaprogramelordeinvestitii08082024
16.    HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ,,Reabilitare Facultatea de Medicină şi Farmacie şi reamenajarea podului pentru spaţii de învăţământ, municipiul Oradea, judeţul Bihor”
Guvernul a aprobat alocarea sumei totale de 136,328 milioane lei pentru  reabilitarea și restaurarea clădirii Facultății de Medicină și Farmacie din Oradea,  precum și pentru reamenajarea podului laturii nordice a construcției, pentru spații de învățământ, respectiv birouri administrative, pentru cadrele didactice, și refuncționalizarea spațiilor interioare existente. 
Se vor asigura, astfel, condițiile necesare pentru desfășurarea în condiții optime a programelor de curs și practice a Facultății de Medicină și Farmacie, în concordanță cu standardele și cerințele actuale.
Finanțarea se asigură din bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației,  prin Programul național de construcții de interes public sau social derulat de „C.N.I.” — S.A,  în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, din fonduri proprii ale Universității din Oradea, județul Bihor, precum și din alte surse de finanțare legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate.
Astfel, pentru realizarea investiției, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației va contribui cu 135, 916 milioane lei, iar Universitatea din Oradea va acoperi cheltuieli în valoare de 412.000 lei pentru amenajarea terenului și amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițială.
Durata de execuție a investiției este de 2 de ani.
Universitatea din Oradea promovează excelența în educație și în cercetarea științifică și își propune să devină o instituție de educație și cercetare avansată, în cadrul ei fiind înființate numeroase centre de cercetare, printre care și Centrul de cercetări în științe medicale, farmaceutice și medicină dentară din cadrul Facultății de Medicină și Farmacie.
17.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind aprobarea stemei comunei Budeşti, judeţul Maramureş
Hotărârea a fost aprobată.
18.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar pentru unele imobile aflate în domeniul public al statului şi administrarea Ministerului Afacerilor Interne-Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Horea” al judeţului Mureş, trecerea unor construcţii din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea scoaterii din funcţiune şi casării
Hotărârea a fost aprobată.
19.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar a unui imobil aflat în domeniul public al statului şi administrarea Ministerului Afacerilor Interne – Direcţia Asigurare Logistică Integrată şi pentru schimbarea unităţii de administrare al acestuia între structuri subordonate ale Ministerului Afacerilor Interne, precum şi pentru actualizarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului
Hotărârea a fost aprobată.
20.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind actualizarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, precum şi pentru trecerea unor construcţii aflate în administrarea Ministerului Afacerilor Interne -UM 0520 Timişoara (Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Timiş) din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării
Hotărârea a fost aprobată.
21.    HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru actualizarea valorilor de inventar ale unor imobile aflate în domeniul public al statului şi administrarea Instituţiei Prefectului – Judeţul Buzău din subordinea Ministerului Afacerilor Interne
Hotărârea a fost aprobată.
22.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind înscrierea unui imobil în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului şi darea acestuia în administrarea Ministerului Afacerilor Interne – Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Nicolae Iorga” al judeţului Botoşani
Hotărârea a fost aprobată.
23.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind eliberări/numiri de prefecți și/sau subprefecți
Guvernului privind numirea domnului Predescu Șerban în funcţia de subprefect al județului Gorj.
Hotărârea a fost aprobată.
24.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind transmiterea unei părți din imobilul 3177 aflat în domeniul public al statului din administrarea Ministerului Apărării Naţionale în administrarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, transmiterea unei părţi din imobilul 3177 aflat în domeniul privat al statului din administrarea Ministerului Apărării Naţionale în administrarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, modificarea anexelor nr. 4 şi 44 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, precum şi modificarea inventarului centralizat al bunurilor imobile proprietate privată a statului şi a drepturilor reale supuse inventarierii
Hotărârea a fost aprobată.
25.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Finanțelor – Acțiuni Generale și pentru activitatea proprie
Guvernul a aprobat suplimentarea bugetului Ministerului Finanțelor – Acțiuni Generale și pentru activitatea proprie, pe anul 2024, cu suma totală de 286,305 milioane lei, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, după cum urmează:
•    150 milioane lei, reprezentând credite bugetare, pentru:
–    asigurarea continuității implementării măsurilor de ajutor de stat pentru care Ministerul Finanțelor a aprobat acorduri de finanțare, în baza HG nr. 332/2014 și a HG nr. 807/2014 (schema de ajutor de stat pentru sprijinirea investițiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă și schema de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie);
–    asigurarea plății ajutorului de stat în cadrul schemelor administrate de alte autorități și pentru care Ministerul Finanțelor are calitatea de ordonator principal de credite (schema de ajutor de stat IMM INVEST PLUS și componentele acesteia, schema de ajutor de stat IMM PLUS, Schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea beneficiarilor de ajutor de stat în contextul crizei economice generate de pandemia de COVID-19, afectați de creșterea ROBOR, schema de ajutor de stat pentru compensarea creșterii accizei la motorina utilizată drept combustibil pentru motor, cu modificările ulterioare).
•    23,156 milioane lei, reprezentând credite de angajament și credite bugetare,  în vederea asigurării cheltuielilor de funcționare.
•    20,539 milioane lei, reprezentând credite de angajament și credite bugetare, pentru finalizarea proiectului vamal de frontieră ”CCEI-2021-EQUIP IBA BCROSS” și asigurarea finanțării naționale a proiectului ”Finanțarea cheltuielilor de personal efectuate de angajații Serviciului de Inspecție Fonduri Europene implicați în gestionarea FEDR, FC, FSE+, FTJ pentru acordarea sprijinului logistic necesar desfășurării activității aferente gestionării perioadei de programare 2021-2027”.
•    15,305 milioane lei, reprezentând credite bugetare, în vederea achiziționării a unui sistem de scanare cu raze X pentru Biroul Vamal Siret.
•    51,305 milioane lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, reprezentând credite de angajament, în vederea operaționalizării sistemului e-Sigiliu și pentru implementarea proiectului de achiziționare și amplasare scanere, respectiv de dotare a Autorității Vamale Române, în cadrul birourilor vamale de frontieră, cu sisteme de scanare cu raze X trailere, containere și autoturisme, precum și integrarea acestora în Centrul Național de Analiză Imagistică (CNAI).
•    22 milioane lei, reprezentând credite de angajament și credite bugetare, pentru asigurarea finanțării cheltuielilor de executare silită.
Potrivit hotărârii, sumele rămase neutilizate se restituie la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, până la sfârșitul anului 2024.
26.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind numirea controlorului financiar şef la Corpul controlorilor delegaţi din cadrul Ministerului Finanţelor
În funcția de controlorul financiar șef la Corpul controlorilor delegați, pentru un mandat de 6 ani, este numită Luminița Gavrilaș, controlor delegat la Corpul controlorilor delegați din cadrul Ministerului Finanțelor. Mandatul controlorului financiar șef a expirat la data de 26 iulie 2024, postul rămânând vacant. În urma intervievării celor doi candidați desemnați în ședința plenară a Corpului controlorilor delegați din data de 1 august 2024, ministrul finanțelor a propus această numire.
27.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea transferurilor din bugetul de stat către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate 
Executivul a aprobat suplimentarea bugetului Ministerului Sănătății cu peste  875 milioane lei, credite de angajament, și cu peste 241,6 milioane lei, credite bugetare, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024. 
Banii sunt necesari pentru continuarea derulării Subprogramului de radioterapie a bolnavilor cu afecțiuni oncologice, a Programului național de supleere a funcției renale la bolnavii cu insuficiență renală cronică și a Programului național de diabet zaharat – circa 634 milioane lei – și pentru acordarea și plata în anul 2024  a voucherelor de vacanță – circa 241 milioane lei – pentru personalul încadrat în unităţile sanitare publice, precum şi în cele care au ca asociat unic unităţile administrativ-teritoriale, aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate.
28.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind acordarea cetăţeniei române domnului Bohbot Herve
Guvernul a aprobat acordarea cetățeniei române domnului Bohbot Herve, sportiv de înaltă performanță, cetățean francez, cu domiciliul actual în Franța, cu menținerea domiciliului în străinătate. 
Bohbot Herve va întări lotul national de scrabble. Prin evoluția sa și prin valoarea sportivă excepțională, Bobbot Verve este în atenția Federației Române de Scrabble pentru participarea la competiții internaționale în care să reprezinte România la cel mai înalt nivel de performanță.
Acordarea cetățeniei române domnului Bohbot Herve se face la propunerea Agenției Naționale pentru Sport, cu susținerea Autorității Naționale pentru Cetățenie, pe baza raportului care atestă îndeplinirea condițiilor legale pentru acordarea cetățeniei.
29.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind acordarea cetăţeniei române domnului Peaticovschi Iulian
Guvernul a aprobat acordarea cetățeniei române domnului Peaticovschi lulian, sportiv de înaltă performanță, cetățean moldovean, cu domiciliul actual în Republica Moldova, cu menținerea domiciliului în străinătate, în vederea întăririi lotului național de sambo. 
Astfel, Peaticovschi lulian va putea reprezenta România la competițiile sportive internaționale, în vederea obținerii unor rezultate sportive remarcabile pentru țara noastră.
Acordarea cetățeniei române domnului Peaticovschi lulian se face la propunerea Agenției Naționale pentru Sport, cu susținerea Autorității Naționale pentru Cetățenie, pe baza raportului care atestă îndeplinirea condițiilor legale pentru acordarea cetățeniei.
30.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar a unor bunuri imobile aflate în domeniul public al statului şi administrarea Secretariatului General al Guvernului pentru Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale -Unitatea Teritorială 140
Hotărârea a fost aprobată.
31.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar a unor bunuri imobile aflate în domeniul public al statului şi administrarea Secretariatului General al Guvernului pentru Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale – Unitatea Teritorială 265
Hotărârea a fost aprobată.
32.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar a unor bunuri imobile aflate în domeniul public al statului şi administrarea Secretariatului General al Guvernului pentru Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale – Unitatea Teritorială 370
Hotărârea a fost aprobată.
33.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar a unor bunuri imobile aflate în domeniul public al statului şi administrarea Secretariatului General al Guvernului pentru Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale – Unitatea Teritorială 350
Hotărârea a fost aprobată.
34.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar a unor bunuri imobile aflate în domeniul public al statului şi administrarea Secretariatului General al Guvernului pentru Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale – Unitatea Teritorială 310
Hotărârea a fost aprobată.
35.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind aprobarea Actului adițional nr. 6/2024 la licența de exploatare nr. 999/1999
Hotărârea a fost aprobată.
36.    HOTĂRÂRE DE GUVERN privind actualizarea valorii de inventar a unui imobil aflat in domeniul public al statului şi în administrarea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
Hotărârea a fost aprobată.

III.    MEMORANDUMURI
1.    MEMORANDUM cu tema: Aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru susţinerea editării revistelor şi publicațiilor culturale, altele decât cele propuse de uniunile de creatori din România, membre ale Alianţei Naţionale a Uniunilor de Creatori, în conformitate cu prevederile Legii nr. 136/2015 pentru finanţarea revistelor de cultură reprezentative din România, în vederea finanţării nerambursabile a revistelor/ publicaţiilor culturale reprezentative din România în perioada 2024-2026
Executivul a aprobat o schemă de ajutor pentru editarea revistelor și publicațiilor culturale, altele decât cele propuse de uniunile de creatori din România, membre ale Alianței Naționale a Uniunilor de Creatori. Schema de ajutor are o valoare totală de 3,37 milioane lei, credite de angajament și credite bugetare, cu durata de valabilitate până la data de 31 decembrie 2026. Astfel, defalcat, bugetul ajutorului este de 1,12 milioane lei pe an, iar plățile se vor efectua începând cu data solicitării avansului de către beneficiari, în baza contractelor de finanțare, fără a depăși data de 31 decembrie 2027.
Furnizorul și administratorul schemei de ajutor este Ministerul Culturii, iar finanțarea se efectuează din fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii.
Beneficiarii eligibili sunt asociațiile, fundațiile sau operatorii culturali care au ca obiect de activitate editarea de reviste sau publicații culturale din România. 
Intensitatea maximă a ajutorului care va fi acordat fiecărui beneficiar este de 100%, iar numărul maxim estimat de beneficiari este de 40, pentru fiecare an.
Prin schema de ajutor se pot finanța cheltuielile directe ce cuprind drepturi de autor, costuri materiale și servicii, cheltuieli pentru tipărire și difuzare, cheltuieli de regie ce cuprind cheltuieli de personal și cheltuieli administrative și premii decernate de reviste și publicații culturale.
2.    MEMORANDUM cu tema: Repartizarea sumei de 4.100.000 lei din bugetul Secretariatului de Stat pentru Culte, de la capitolul bugetar 67.01. ,,Cultură, recreere şi religie”, Titlul IX Alte cheltuieli” – alineat bugetar 59.12 ,,Susţinerea cultelor”, pentru sprijinirea financiară a Parohiei Bisericii Armene din Bucureşti, obiectiv de importanţă deosebită aparţinând Arhiepiscopiei Bisericii Armene din România, şi a evenimentului cultural religios ,,Întâlnirea Naţională a Tinerilor Catolici din România (04-07.09.2024)”, organizat de Mitropolia Română Unită cu Roma, Greco-Catolică, Blaj
Guvernul a aprobat repartizarea sumei totale de 4,1 milioane lei, din bugetul Secretariatului de Stat pentru Culte, pentru sprijinirea financiară a Parohiei Bisericii Armene din București, obiectiv de importanță deosebită aparținând Arhiepiscopiei Bisericii Armene din România, și a evenimentului cultural religios „Întâlnirea Națională a Tinerilor Catolici din România“, care va fi organizat de Mitropolia Română Unită cu Roma, Greco-Catolică, Blaj, în perioada 4-7 septembrie 2024.
Banii vor fi distribuiți astfel:
•    Biserica “Sf. Arhangheli Mihail și Gavril” din București – 3,3 milioane lei
•    Întâlnirea Națională a Tinerilor Catolici din România  – 800.000 lei
Informații suplimentare
Pentru construirea şi repararea lăcaşurilor de cult, precum şi pentru activitățile social-filantropice şi medicale desfăşurate de către unitățile de cult aparținând cultelor religioase, se alocă, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 82/2001,  fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului de Stat pentru Culte.
Potrivit Constituției României și Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, cultele recunoscute pot beneficia, la cerere, de sprijin material din partea statului.
3.    MEMORANDUM cu tema: Aprobarea negocierii și semnării unui Protocol pentru modificarea Articolului 6 al Acordului privind Parteneriatul Strategic între Guvernele Republicii Azerbaidjan, Georgiei, României şi Ungariei în Domeniul Dezvoltării şi Transportului Energiei Verzi
Prin acest memorandum, se modifică un articol din Acordul privind Parteneriatul Strategic între Guvernele Republicii Azerbaidjan, Georgiei, României și Ungariei în Domeniul Dezvoltării și Transportului Energiei Verzi, clarificând unele aspecte referitoare la compatibilitatea cu legislația Uniunii Europene. 
Astfel, la solicitarea Comisiei Europeană, este modificat Articolul 6 al acordului, introducând prevederi care să asigure faptul că dreptul UE și obligațiile Ungariei și ale României rezultate din calitatea de membre ale UE au întâietate față de obligațiile prevăzute în acord.  
Informații suplimentare: 
Acordul între Guvernele Republicii Azerbaidjan, Georgiei, României şi Ungariei privind Parteneriatul Strategic în domeniul dezvoltării şi transportului energiei verzi (Green Corridor), semnat la 17 decembrie 2022, vizează cooperarea pe termen lung în domeniul energiei, extinderea relațiilor în noi domenii în beneficiul comun, subliniind importanța crescândă a noilor inițiative de infrastructură energetică, care vor contribui la diversificarea aprovizionării cu energie și a rutelor de tranzit în regiunile din care fac parte.
4.    MEMORANDUM cu tema: Strategia de administrare a datoriei publice guvernamentale 2024-2026
Guvernul a aprobat Strategia de administrare a datoriei guvernamentale pentru perioada 2024-2026, prezentată într-un Memorandum, de Ministerul Finanțelor.
În condițiile menținerii unor deficite bugetare ridicate, România aflându-se în Procedura de deficit excesiv, Ministerul Finanțelor are în vedere asigurarea finanțării deficitului bugetar și refinanțării datoriei publice, în principal în monedă națională pentru a continua procesul de dezvoltare a pieței interne, corelat cu capacitatea de absorbție a pieței interne a titlurilor de stat în lei, în paralel cu accesarea piețelor financiare externe, în funcție de oportunitățile  oferite pe aceste piețe, cu scopul extinderii maturității medii pentru total datorie și diversificării bazei investiționale. Totodată, se va continua politica de contractare a împrumuturilor de la instituțiile financiare internaționale (IFI-uri) în vederea asigurării unor surse robuste de finanțare și asigurării minimizării costurilor pe termen mediu și lung.
Context: 
Strategia de administrare a datoriei guvernamentale 2024-2026 reprezintă continuarea strategiei precedente pentru perioada 2023-2025 și este elaborată cu respectarea bunelor practici definite în Liniile directoare ale Băncii Mondiale și Fondului Monetar Internațional referitoare la elaborarea strategiilor de datorie publică și în consultare cu Banca Națională a României. Strategia este revizuibilă anual sau ori de câte ori condițiile de piață și/sau necesitățile de finanțare o impun.
Strategia este în concordanță cu indicatorii bugetari prevăzuți  în Strategia Fiscal-Bugetară pe termen mediu pentru perioada 2024-2026 și prevede direcția și liniile directoare în care Ministerul Finanțelor va acționa pentru îmbunătățirea structurii portofoliului datoriei publice, principiile care vor sta la baza deciziilor de finanțare, și care sunt exprimate sub forma unor intervale țintă avute în vedere pentru principalii indicatori de risc – riscul de refinanțare, riscul ratei dobânzii și riscul valutar. Utilizarea de intervale țintă asigură flexibilitatea necesară în administrarea datoriei publice guvernamentale pentru a răspunde la modificarea condițiilor de pe piețele financiare. 
Strategia se limitează la datoria contractată direct sau garantată de Guvern, prin intermediul Ministerului Finanțelor, însă nu include împrumuturile din disponibilitățile contului curent general al Trezoreriei Statului („finanțarea temporară”), instrumentele de cash management și garanțiile acordate în numele și contul statului de către Exim Banca Românească, care au fost preluate în structura datoriei publice începând cu anul 2022, conform deciziei Curții de Conturi nr.3/11.01.2023.
În Memorandum este prezentată structura portofoliului de datorie publică guvernamentală după tipul de valută, rată de dobândă și instrumente de datorie (Anexa 1).
Evoluția indicatorilor de risc arată că pe parcursul anului 2023 și primul trimestru al anului 2024, indicatorii de risc s-au încadrat în țintele indicative stabilite conform Strategiei anterioare pentru perioada 2023-2025 (Anexa 2).
Pe parcursul anului 2023, MF a menținut o politică de finanțare predictibilă și flexibilă, în condițiile majorării nevoilor de finanțare de la un volum inițial de 160 mld. lei până la 203 mld. lei și a deficitului bugetar (în termeni cash) de la 4,4% din PIB la 5,7% din PIB. Cererea din partea mediului investițional, atât pe piețele interne cât și externe, deși oscilantă s-a menținut atractivă, în condițiile menținerii incertitudinilor generate de contextul geopolitic dificil urmare a războiului Ucraina – Rusia.
Pe piața internă s-au emis titluri de stat și contractat împrumuturi în valoare totală de cca 140 mld. echivalent lei (din care 3,6 mld. EUR și 123,1 mld. lei), din care titlurile de stat destinate populației în cadrul programelor TEZAUR și FIDELIS sunt în valoare de 21,5 mld. lei. Obligațiunile de stat de tip benchmark denominate în lei cu scadențe inițiale cuprinse între 3 – 15 ani au fost emise și redeschise aproape în fiecare lună. Ministerul Finanțelor a urmărit extinderea maturității medii rămase a titlurilor de stat, mare parte din emisiuni fiind emise pe segmentul maturităților medii și lungi.
Pe piețele financiare internaționale s-au emis euroobligațiuni în valoare de 10,6 mld. echivalent EUR, fiind lansate 3 emisiuni de euroobligațiuni denominate în EUR și USD, precum și 13 plasamente private, acestea din urmă fiind utilizate în scopul completării finanțării externe. De asemenea, finanțarea externă a inclus și trageri în valoare totală de cca. 1,3 mld. EUR în cadrul împrumuturilor contractate de la instituții financiare internaționale (BEI, BIRD, etc.), precum și sumele disponibilizate în cadrul componentei de împrumut pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în valoare de 893 mil. EUR.
Evoluția randamentelor la titlurile de stat emise pe piața internă și externă în perioada 2022-2023, prezentată în Anexa 3, arată că la sfârșitul anului 2023 acestea se situau la niveluri crescute comparativ cu sfârșitul anului 2022.
5.    MEMORANDUM cu tema: Raportul Misiunii economice şi comerciale a Francofoniei desfăşurată la Bucureşti în perioada 27-29 martie 2024
Memorandumul a fost aprobat.

IV.    NOTE
1.    NOTĂ privind actualizarea şi monitorizarea Planului Anual de Lucru al Guvernului
Planul Anual de Lucru al Guvernului (PALG) este un instrument de planificare a procesului de reglementare la nivelul administrației publice centrale, cuprinzând proiectele de documente de politici publice și proiectele de acte normative cu impact semnificativ asupra economiei, societății, mediului și bugetului general consolidat. Instituțiile administrației publice centrale cu rol de inițiator își propun să le înainteze, spre aprobare Guvernului, pe baza priorităților din Programul de Guvernare, în cursul unui an calendaristic.
Procesul de pregătire și elaborare a PALG, precum și monitorizarea și raportarea asupra implementării sunt coordonate de Secretariatul General al Guvernului.
Una dintre măsurile de reformă a administrației publice centrale, incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), este îmbunătățirea predictibilității procesului de reglementare. 
Ținta 409, Componenta 14 – Buna guvernanță, stabilește pentru anul 2026 ca cel puțin jumătate din proiectele de acte normative incluse în PALG să fie aprobate în ședința Guvernului.
În urma procesului de actualizare a PALG, numărul de proiecte de acte normative planificate pentru anul 2024 este de 253 (din care 89 de proiecte de Legi și 164 de Hotărâri de Guvern), față de 216 propuneri introduse la începutul anului. Din cele 253 de proiecte de acte normative, 132 sunt considerate proiecte prioritare.
Totodată, alături de PALG actualizat, a fost prezentat și raportul semestrial de monitorizare al PALG pentru semestrul I, acesta fiind un pas intermediar important pentru evaluarea care se va realiza la finalul anului 2024. Precizăm că pentru semestrul I, procentul de aprobare a actelor normative planificate a fost de cca. 31%, fiind aprobate 67 de acte normative dintre cele 216 propuneri comunicate la începutul anului, de către instituțiile inițiatoare.
Este importantă creșterea gradului de respectare a acestei planificări, cel puțin până la nivelul înregistrat în anul anterior, respectiv 50%, asigurând astfel o premisă semnificativă cu privire la atingerea și sustenabilitatea țintei asumate în PNRR.
2.    NOTĂ privind transmiterea unei cereri către Consiliul Local al localităţii Măraşu, judeţul Brăila, în scopul adoptării de către acesta a unei hotărâri privind trecerea unui imobil din domeniul public al U.A.T. Măraşu în domeniul public al statului, în vederea dării în administrarea Ministerului Afacerilor Interne – Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,,Dunărea” al judeţului Brăila (U.M. 0186), necesar construirii unui sediu în care să funcţioneze subunitatea de pompieri din Măraşu
Guvernul a luat act de această notă.

V.    PUNCTE DE VEDERE
1.    PUNCT DE VEDERE cu privire la 7 iniţiative legislative
Guvernul a aprobat punctele de vedere.